Sırat Köprüsü

Cehennem üzerine kurulmuş bir köprü. Âhirette, mahşer yerindeki hesaptan sonra, bütün insanlar Sırat Köprüsüne gönderilecektir. Allahü teâlânın emir ve yasaklarından mükellef (sorumlu) olan bütün insanlar, sıratın üzerinden geçecektir. Sırat, lügatta “yol, geçilecek yer, köprü” mânâlarındadır.

Sırat Köprüsü deyince, bildiğimiz köprüler gibi sanmamalıdır. Nitekim, sınıf geçmek için, imtihan köprüsünden geçilir denir. Her talebe imtihan köprüsünden geçer. Hepsi buradan geçtiği için, köprü denir. Halbuki imtihanın, köprüye benziyen hiçbir tarafı yoktur. İmtihan köprüsünden geçenler olduğu gibi, geçemeyip yuvarlananlar da olur. Fakat bu, köprüden denize yuvarlanmağa benzemez. İmtihan köprüsünün nasıl olduğunu, buradan geçenler bilir. Sırat Köprüsünden de herkes geçecek, bâzıları da geçemeyip, Cehennem’e yuvarlanacaktır. Fakat, bu köprü ve buradan geçmek ve Cehennem’e düşmek, dünyâ köprüleri gibi ve imtihan köprüsü gibi değildir. Bunlara hiç benzemez.

Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” Sırat’ı anlatırken, kıldan ince, kılıçtan keskin, ateşten yakıcı olduğunu, uzunluğunun âhiret senesiyle binlerce sene mesâfe olup, iyi kullar ve sâlihlerin oradan Cennet’e doğru geçip gideceklerini, kâfir ve fâcirlerin düşeceklerini beyan etmiştir.

Sırat üzerinden herkes ilimde ve ameldeki derecesine göre geçer. Cennetlik olanlar kolayca geçer. Bâzısı şimşek gibi geçer. Peygamberler ve ilmiyle amel eden âlimler böyledir. Bir kısım insanlar rüzgar gibi geçerler. Şehitler ve sâlihler bunlardandır. Bâzısı koşan at gibi geçer; âhiret işlerine, dünyâ işinden daha çok önem verenler, âhireti dünyâya tercih edenler bunlardandır. Kimi yürür at gibi geçer. Takvâsı az olanlar bunlardandır. Kimi de günahları sırtına yüklenmiş olduğu halde emekleyerek geçer. Bâzısının ayağı tutmaz, düşer. Kâfirlerse grup grup Cehenneme, azab çekecekleri yerlere düşerler.

Sırat Köprüsünde yedi yerde sual sorulur. Bu suale cevap veren geçer, veremeyene azap olunur. Bu suallerden birincisi îmândan, ikincisi namazdan, üçüncüsü, oruçtan dördüncüsü hacdan, beşincisi zekattan, altıncısı, kul hakkından, yedincisi gusulden, istincadan ve abdestten’dir. Yine sırat üzerinde insana ömrünü ve gençliğini nerede harcadığından ve bütün işlerinden sual olunacağı da bildirilmiştir. Bütün saadetlerin, rahatlıkların başı kâmil îmân sâhibi olmaktır. Herkesin kalbini yanlış îtikatlardan, şüphelerden kurtarmaya çalışması lâzımdır. Bir kimse doğru îmâna kavuşur ve ahlâkı güzel ve işleri iyi olursa, yüksek ruhlara, yâni peygamberlere ve evliyâya ve meleklere benzer ve onlara yaklaşır. Maddenin çekimi kânunu gibi, onlar tarafına çekilir. Dağ kadar büyük mıknatısın veya yüksek gerilimli elektromanyetik alanın bir iğneyi çekmesi gibi, onu yüksekliklere çekerler. Sırat Köprüsünü şimşek gibi sür’atli geçer. Cennet bahçelerinde, kendine münâsip olan, rûhuna layık olan nîmetler içinde, sonsuz rahat edenlerden olur.

Peygamber efendimiz hadîs-i şerîflerde buyurdu ki:

Nice kullar sırattan geçtiğini bilemeyip, meleklere, sırat ve Cehennem nerede kaldı. Biz oradan geçtik mi derler. Melekler; siz Cehennem üstündeki sırattan geçtiniz. Fakat Cehennem ateşi nûrunuzdan çekilmiş, örtülmüştü derler.

Cehennem ateşi müminlere der ki; ey mümin üzerimden çabuk geç, senin nûrun ateşimi söndürüyor.

image_pdfimage_print

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*